SISTEM PEMBELAJARAN
MELENGKAPKAN NOTA SEJARAH
BERPANDUKAN BUKU TEKS
dan MENGGUNAKAN KONSEP 5W /1H
MENINGKATKAN PERATUS LULUS MATA
PELAJARAN SEJARAH
BAGI PELAJAR TINGKATAN 2K
OLEH
PN KHADIJAH
BT ABD RAHMAN
(GC Sejarah
SMK Bandar Sungai Petani)
ABSTRAK
Kajian tindakan yang saya lakukan adalah
bertujuan memudahkan pelajar 2K menguasai fakta sejarah berpandukan buku teks.
Kebanyakan pelajar 2K terutama pelajar-pelajar Cina masih tidak dapat menguasai
fakta ,malahan ada antaranya tidak memahami apa yang dibaca.
Memandangkan
mata pelajaran sejarah adalah pelajaran teras yang mesti diambil, saya bertekad
untuk meningkatkan peratus lulus sejarah dalam peperiksaan akhir tahun 2009.
Sistem pembelajaran ini saya jalankan untuk
semua pelajar 2K kerana pada tahun 2010 mereka akan menghadapi peperiksaan PMR.
Kaedah pembelajaran begini telah saya jalankan untuk pelajar-pelajar sebelum
ini. Memandangkan keberkesanannya , saya ingin mencuba kepada pelajar-pelajar 2K
Hasil daripada pelaksanaan kajian ini
di samping kaedah latih tubi soalan-soalan PMR yang lepas saya dapati peratus
lulus mata pelajaran sejarah bagi pelajar tingkatan 2K telah meningkat dua kali
ganda.
1.0 Refleksi
Pengajaran dan Pembelajaran yang lalu
Sepanjang proses
pengajaran dan pembelajaran, saya mendapati pelajar-pelajar 2K tidak memahami
apa yang dibaca walaupun nota diberi dan merujuk buku teks, hanya segelintir
sahaja yang memahami. Keadaan ini amat membimbangkan saya kerana mereka akan
menghadapi peperiksaan yang lebih besar. Tambahan pula amatlah malang kalau
generasi hari ini tidak mengetahui dan mendalami sejarah negaranya sendiri
Setelah
memahami permasalahan pelajar-pelajar 2K, saya mencuba kaedah ini untuk
meningkatkan peratus lulus mata pelajaran sejarah pada peperiksaan akhir tahun
2009.
2.0 Isu-isu
Keperihatinan
Pelajar-pelajar
2K tidak dapat mengingati sepenuhnya fakta-fakta yang dipelajari disebabkan
oleh beberapa faktor. Antaranya :
1.
Pelajar
mudah lupa fakta yang dikemukakan.
2.
Pelajar
tidak memahami apa yang dibaca
3.
Pelajar
tidak berminat dengan mata pelajaran sejarah
4.
Pelajar
tidak mahu merujuk buku teks.
3.0 Objektif
Kajian
Kajian
ini diharapkan dapat mencapai objektif di bawah
Objektif Am
Dapat
meningkatkan Gred Purata sekolah dengan peningkatan peratus lulus sejarah dalam
peperiksaan Penilaian Menengah Rendah.
Objektif Khusus
a)
Meningkatkan daya ingatan pelajar untuk
mengingati fakta
b)
Membantu pelajar mencari fakta sejarah
c)
Melatih pelajar mendapatkan maklumat sejarah
menggunakan buku teks
d)
Melatih pelajar untuk berdikari tanpa mengharapkan guru semata-mata
4.0 Kumpulan
Sasaran
Kajian ini melibatkan 30 orang pelajar 2K,
terdiri daripada 15 orang pelajar lelaki dan 15 orang pelajar perempuan.
5.0 Pelaksanaan
Kajian
5.1 Tinjauan
Masalah
Setelah mengkaji ujian peperiksaan topik 2 dan Peperiksaan
Penggal 1 menunjukkan peratus lulus sejarah hanyalah 21.6% dan 40.5%, saya
telah menggunakan kaedah menggunakan buku teks sepenuhnya untuk melengkapkan
nota. Dengan cara ini pelajar mudah mendapatkan jawapan ketika proses
pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas.
Saya dapati pelajar lebih berminat
melengkapkan nota yang diberi oleh guru ketika proses P&P, saya juga
mendapati mereka begitu truja apabila mendapati jawapan yang ditanya boleh
diperoleh dengan mudah dengan berpandukan buku teks.
Saya juga menggunakan konsep 5W dan 1H
untuk memudahkan pelajar memahami isi-isi penting . Konsep 5W merangkumi “ What
,Who, When, When, Why,” H pula untuk How. Pelajar didedahkan bentuk soalan yang
ditanya menggunakan konsep tersebut. Didapati pelajar mudah memahaminya.
5.2 Analisis
Tinjauan Masalah
Hasil dapatan dalam Peperiksaan
Penggal Akhir 2009 amat memberangsangkan. Perbezaan peratus lulus sejarah
tingkatan 2K dalam peperiksaan Penggal 1 dan Penggal Akhir dipaparkan di bawah.
Bil
|
Nama
|
Penggal 1
|
Penggal Akhir
|
1
|
Al-Imran bin Mahadzir
|
30%
|
43%
|
2
|
Hor Yong
|
23%
|
40%
|
3
|
Kelvin Seow Soon Liang
|
18%
|
40%
|
4
|
Khairul Anwar b.Khalid
|
26%
|
40%
|
5
|
Khairul Anwar bin Nor Hashim
|
40%
|
44%
|
6
|
Mior Danial b. Mior Amir
|
40%
|
52%
|
7
|
Mohamad Nazirul Amzar b.Isaham
|
40%
|
37%
|
8
|
Mohammad Zulfadhli b.Ghazali
|
33%
|
48%
|
9
|
Mohd Ismarul Faiz b. Ishak
|
40%
|
40%
|
10
|
Mohd Nur Ridzuan b.Muktar
|
32%
|
41%
|
11
|
Muhamad Firdaus b.Aris
|
40%
|
46%
|
12
|
Muhamad Nabil b.Mohamed Othman
|
42%
|
34%
|
13
|
Muhammad Akhmal Hakim b.Abdullah
Sani
|
32%
|
40%
|
14
|
Muhammad Akhmal b.Zowfiean
|
30%
|
46%
|
15
|
Muhammad Fadzilahtul Hanif b.Ahmad
Razaai
|
63%
|
46%
|
16
|
Bee soo Han
|
35%
|
50%
|
17
|
Law Ay Jing
|
38%
|
40%
|
18
|
Lim Wei Ying
|
32%
|
43%
|
19
|
Nadhira bt Pisual
|
45%
|
42%
|
20
|
Nor Suhaila bt Mazuki
|
32%
|
51%
|
21
|
Norhaida bt Ishak
|
33%
|
47%
|
22
|
Nur Aisyah bt Shahrin
|
35%
|
42%
|
23
|
Nur Alina bt Md Hanfiah
|
37%
|
50%
|
24
|
Nur Fatika bt Jamaludin
|
45%
|
45%
|
25
|
Nur Fatin Mudzalifah bt Mohtar
|
43%
|
53%
|
26
|
Nur Hasanah bt Abdullah
|
37%
|
35%
|
27
|
Nur Syamila bt Ramli
|
50%
|
54%
|
28
|
Nurul Anis bt Mohd Shamshir
|
28%
|
55%
|
29
|
Tan Bee Tian
|
25%
|
40%
|
30
|
Ummi Ezzatul bt Adnan
|
38%
|
40%
|
|
JUMLAH LULUS
|
11 orang
|
27 orang
|
Berdasarkan keputusan
Peperiksaan Akhir Tahun 2009 didapati peratus lulus sejarah tingkatan 2K telah
meningkat, daripada 30 orang pelajar yang diuji 27 orang telah lulus,
pencapaian 90%. Keputusan ini menunjukkan peratus lulus meningkat dari 36.6%
menjadi 90%.
Terdapat dua orang pelajar yang
menurun peratus lulusnya iaitu Muhammad Fadzlahtul Hanif ( 63% turun ke 46%)
dan Nadhira Pisual ( 45% turun ke 42%). Hasil kaji selidik kedua-dua pelajar
ini mengaku kesilapan mereka memfokus tajuk menyebabkan peratus menurun .
Keseluruhan keputusan sejarah
tingkatan 2K amat membanggakan kerana kajian tindakan yang dihasil mencapai
sasarannya. Harapan saya semoga pelajar 2K dapat memberi sumbangan dalam
peningkatan keputusan mata pelajaran sejarah PMR 2010.
5.3
Tindakan yang dijalankan
Antara aktiviti yang saya laksanakan dalam menjalankan hasil kajian ini ialah:
1. Melengkapkan nota berlatihan dengan jawapan
yang betul berpandukan buku teks
semasa proses P&P berjalan.
semasa proses P&P berjalan.
2. Membincangkan jawapan di dalam kelas supaya
pelajar dapat mengenalpasti
kesalahan dan terus membuat
pembetulan.
3. Menggunakan konsep 5W+1H sewaktu mencari fakta sejarah dan sewaktu
mengemukakan soalan latih tubi secara
lisan.
4 Menilai
keberkesanan system pembelajaran ini melalui pemantauan latihan dan juga
soal selidik secara lisan.
5.
Membuat perbandingan keputusan peperiksaan Penggal 1 dengan Penggal Akhir.
Instrumen yang saya gunakan dalam
penghasilan kajian ini ialah kertas A4, “Pen Drive” .
5.4 Pelaksanaan
Tindakan dan Pemerhatian
5.4.1
Pelaksanaan Aktiviti
i.
Pemerhatian
Sepanjang aktiviti di dalam kelas
saya sentiasa bergerak dari meja ke meja melihat cara pelajar mencari maklumat
berdasarkan soalan yang dikemukakan. Pelajar mencari jawapan dalam tempoh satu
masa kerana masa ke-2 digunakan untuk membincangkan jawapan. Sekiranya tidak
sempat atas beberapa halangan pelajar dibenarkan menyiapkan di rumah.
Saya memastikan setiap kesalahan
jawapan mesti dibuat pembetulan dengan tujuan mengukuhkan ingatan.
ii Refleksi
Kajian
Keberkesanan system pelajar
ini sangat sesuai untuk kelas yang agak lemah dan sederhana. Ini terbukti
daripada keputusan mata pelajaran sejarah tingkatan 2K yang meningkat dari 36.6% meningkat 90.%.
6. Cadangan dan kajian seterusnya
Melihatkan peningkatan
peratus mata pelajaran sejarah 2K dan keberkesanan sistem pembelajaran ini saya akan cuba laksanakan
dalam kelas pada tahun 2010.
hoi
ReplyDeleteboleh dapatkan propsal penuh
ReplyDelete